GPS – Oriënteren voor aankoop of gebruik smartphone

Oriënteren voor aankoop navigatie systeem

We kunnen ons als vereniging niet uitspreken dat je merk X en model Y zou moeten kopen, daarvoor zijn de verschillen in mogelijkheden en kosten te groot en gaat de ontwikkeling te snel. Maar als onderdeel van de Fietsen-met-GPS enquête is de respondenten, die al een navigatie systeem hebben of hun smartphone al hier voor gebruiken, gevraag om hun aankooptips te geven. Hier onder vind je een opsomming wat zij belangrijk vonden of waar ze later achter zijn gekomen. Met kop en schouders het meeste gegeven advies is:

“Bedenk goed wat je er mee wilt doen en weeg dat af tegen wat je bereid bent te betalen”.

Een aantal geven aan een duur apparaat te hebben gekocht, met toeters en bellen die ze lang niet allemaal gebruiken. Maar ook omgekeerd, hadden ze maar net iets duurdere gekocht, want dit is het net niet. Uiteraard wegen niet alle eigenschappen voor iedereen even zwaar, dit vond men belangrijk bij de aanschaf:

Groot scherm:

Duidelijk en helder scherm ook onder zonnige omstandigheden.

Geinformeerd:
  • Laat je goed en objectief voorlichten, lees reviews en testen
  • Vraag om ervaringen van andere leden,
  • Vraag om het apparaat uit te proberen voor aankoop.
Goede ontvanger:
  • Zodat je bij mindere weersomstandigheden, bergen, dicht bladerdek een goede en snelle positionering hebt.
  • Veel kanalen, extra ondersteuning van GLONASS (russische satellieten), telefoonzendmasten.
Gebruiksvriendelijkheid:

Eenvoudig in bediening en simpel met uitwisselen van routes.

Prijs:

Duurder is niet altijd beter, maar pas op met overjarige modellen.

Accu / batterijen:
  • Als er AA batterijen inpassen is handig (overal te koop en/of kun je makkelijk bij je steken)
  • Aan de andere kant met één goed opgeladen accu (bij voorkeur Lithium-ion) kun je de hele dag zonder problemen fietsen.
Goede reactie snelheid van het apparaat:

Dat het apparaat niet continue moet ‘nadenken’ bij opstarten, bij wisselen van kaarten, inladen van routes, etc.

Randen / knoppen modder bestendigheid:

Sommige apparaten zijn meer voor race en toerfietsen geschikt dan voor mountainbiken in de winter met regen, modder en kou.

Bediening met handschoenen:

Zijn knoppen en/of touchscreens te bedienen met handschoenen aan? Ook zijn er handschoenen die geschikt zijn voor touchscreens.

Kaart:
  • Voor de mountainbike zijn topografische kaarten een must.
  • Een aantal apparaten kan ook de gratis OpenStreetMaps kaarten van internet gebruiken.

Gebruik je smartphone

Wat opvalt is dat er maar zeer beperkte interesse is in het gebruik van een smartphone voor het fietsen met GPS. Tegenwoordig bevat vrijwel iedere telefoon een GPS ontvanger, toch zijn er slechts 2 van de 31 respondenten die primair een smartphone als GPS apparaat gebruiken, ook van de 6 respondenten die zich orienteren is er maar 1 met interesse hiervoor.

Uit de enquête blijkt niet waarom dat zo is, terwijl dit veruit de goedkoopste manier is om te beginnen met GPS ondersteund fietsen (op voorwaarde dat je telefoon een GPS ontvanger heeft natuurlijk). De apps zijn gratis of kosten slechts een paar euro, kaarten zijn gratis.

Toegankelijk:

Kwestie van inschakelen voor je begint te fietsen, telefoon in je achterzak stoppen en alles wat je fietst kun je al opnemen, nakijken en analyseren. Voor een fractie van de aanschaf-waarde van een echt navigatie systeem, kun je ook een hard of zachte hoes/houder voor op het stuur kopen en dan kun je ook al routes na fietsen. Veel fietsers hebben toch een telefoon bij zich, bij een val van de fiets is een telefoon in een goede houder op het stuur beter beschermd dan in de achterzak van je fietsshirt.

Nauwkeurigheid:

Er doen ook wel een aantal fabels de ronde, bijvoorbeeld dat de GPS ontvanger minder goed zou zijn. Bijna alle nieuwere smartphones hebben GPS ontvangers (incl GLONASS russische satellieten), maar gebruiken ook WIFI en telefoonzendmast informatie om de locatie te bepalen. Qua nauwkeurigheid doen ze niet onder voor de toplijn navigatiesystemen en ze zijn veel beter dan de instapmodellen navigatiesystemen.

Accuduur:

De accuduur is met zekerheid de achilleshiel van een smartphone, beduidend minder goed dan die van echt navigatiesystemen. Maar navigeren van een route lukt meestal zonder probleem tot wel 3 uur lang, en opnemen van je rit of toertocht met het scherm uitgeschakeld lukt 6 tot 8 uur, voor veel recreatieve fietsers is dat meer dan voldoende. Wat helpt is om vooraf apps te stoppen, voor vertrek even de telefoon uit/aan te zetten en uiteraard met volle accu te beginnen. Daarnaast zijn er oplossingen met mobiele accu-packs mogelijk, in/naast/onder een telefoonhouder waardoor de accuduur tot wel 10 uur wordt verlengd.

Externe sensoren:

Afhankelijk van het merk/model telefoon en ondersteuning van BlueTooth 4-LTE of ANT+ kunnen ook externe sensoren voor hartslag, cadance, wielsnelheid, hoogte- en/of vermogensmeters worden gekoppeld, dus ook daarmee hoef je jezelf geen beperkingen op te leggen.

Veel goedkoper:

Onder aan de streep zijn navigatiesystemen beter geschikt om mee te navigeren, zonder twijfel. Maar er zit een enorm groot verschil in de prijs; €125 tot €400 voor een navigatie systeem met de juiste (topografische) kaarten, of €25-€50 euro voor een telefoonhouder plus €0-€10 voor een goede GPS app. Een aantal apps kan ook kaarten downloaden voor offline gebruik, zodat het in het binnen- en/of buitenland geen mobiele data kost (ook besparen offline-kaarten op de accu duur).

Mogelijke Apps beschikbaar voor meeste telefoons:
  • Strava
  • Runtastic Cycling
  • Runkeeper
  • Motion-X GPS